اصلاح دال ها نسبت به سایر اعضای سازه سادهتر میباشد و در صورتی که دال به هر دلیلی مقاومت لازم در برابر بارهای وارد بر آن را نداشته باشد میتوان از روشهای بسیار سادهای برای تقویت آن استفاده کرد.
برای تعمیر دال بتنی و ترکهای موجود در بتن، مواد پلیمری اپوکسی یا دوغاب سیمان را میتوان در داخل ترک ها تزریق نمود.
برای خردشدگی بتن و کمانش و شکست میلگردها باید از راهکارهای تعویض استفاده نمود.
ترمیم دال را میتوان مطابق شکل 1 انجام داد. بدین گونه که بعد از جدا نمودن مصالح آسیب دیده، آرماتورهای جدید جایگذاری و به آرماتورهای موجود جوش میگردند. مشخصات بتن جدید باید شبیه به بتن موجود باشد. در مکان هایی کـه خـوردگی شدید باشد، آرماتورهای جدید جایگذاری شده نباید نو و بدون خوردگی باشند، چرا که آرماتورهای جدید و قدیم بـا یکدیگر تـشکیل پیل الکتریکی میدهند که این امر منجر به خوردگی شدید آرماتورها میگردد.
در مواردی که مقاومت و سختی دال کم باشد، با افزایش ضخامت آن میتوان این عیب را رفع نمود. بتن و میلگردهای جدید بر روی سطح و یا زیر دال موجود میتواند اجرا گردد .
در روشی که افزایش ضخامت از قسمت فوقانی آن صورت میگیرد، مقاومت خمشی نیز افزایش مییابد، زیـرا علاوه برافزایش عمق مؤثر،آرماتورهای منفی نیز اضافه میگردند.
در روش دیگر که افزایش ضخامت از قسمت زیرین دال میباشد، مقاومت خمشی به علت افزایش آرماتورهای کششی اضافه میگردد.
با بتن ریزی معمولی میتوان ضخامت دال را از قسمت فوقانی افزایش داد، ولی برای افزایش ضخامت دال از قسمت تحتانی آن بهتر است از روش بتن پاشی استفاده نمود.
با افزایش ضخامت از روی دال، سختی مورد نیاز برای عملکرد دیافراگمی کف نیز افزایش یافته و بـه طور کلی این روش نسبت به روش افزایش ضخامت از قسمت تحتانی دال، روش متداولتر و آسانتری میباشد.
اگر افزایش ضخامت دال از قسمت تحتانی آن صورت گیرد، برای بهبود عملکرد دیافراگمی باید تیرها نیز با ژاکت بتنی تقویت شوند.