شرکت مقاوم سازی افزیر

شرکت مقاوم سازی افزیر

پیشرو و متخصص در زمینه مقاوم سازی با مصالح ، تجهیزات و فن آوری نوین
شرکت مقاوم سازی افزیر

شرکت مقاوم سازی افزیر

پیشرو و متخصص در زمینه مقاوم سازی با مصالح ، تجهیزات و فن آوری نوین

ترمیم و مقاوم سازی سازه پل

نقش مهم پل ها پس از وقوع زلزله در عملیات امدادی باعث می شود که در صنعت مقاوم سازی به این نوع سازه ها توجه ویژه ای شود. زلزله با شناسایی نقاط ضعف سازه، بیشترین خسارت را به این نقاط وارد می کند. همچنین پل ها به علت درجه نامعینی کم از جمله سازه های آسیب پذیر به حساب می آیند. آسیب های وارده بر پل ها عموما به دو نوع شکست برشی و شکست خمشی پایه پل به علت ضعف خمشی و برشی محدود می شوند. پایه های پل که در مجاورت آب قرار دارند نیز نیاز به ترمیم و مقاوم سازی در برابر خوردگی و آب شستگی دارند. برخی از راهکارهای مقاوم سازی پل ها عبارتند از:

  • استفاده از پلیمرهای پوششی تقویت شده الیافی FRP
  • استفاده از میلگردهای FRP
  • پیش تنیدگی و پس کشیدگی و استفاده از کابل
  • انواع میراگرها و جداگرهای لرزه ای    

بهسازی و مقاوم سازی پل های آسیب دیده


بهسازی و مقاوم سازی پلهای آسیب دیده

پل ها یکی از سازه های مهم و حساس و شریانهای حیاتی یک شهر می باشند. از این رو بررسی آسیب پذیری و تعمیر نقاط آسیب دیده آنها یکی از کارهای حساس می باشد. روش های مختلفی برای مقاوم سازی و ترمیم پل ها وجود دارد که شرکت افزیر با در اختیار داشتن مصالح و روش های نوین در این زمینه نیز خدمات می‌دهد.

ببسیاری از آسیب های پلهای مجاور رودخانه ها بر اساس جریان هیدرولیکی  اطراف پایه های آن هاست. برای جلوگیری از خرابی های هیدرولیکی در پل از پوشش و شیب ساحل ، اپی ها GROYNE ،خاکریز هاو دیوار های هادی BACK GUIDE استفاده می شود.

برای مقابله با پدیده آب شستگی در پایه های پل از سازه های کمکی،مقاطع هیدرولیکی ،رادیه و برید کمک گرفته میشود. خرابی های سازه ای میتواند ناشی از طراحی و محاسبات ،عدم کیفیت مصالح مصرفی ،بارگذاری بیش از حد طراحی ، ضعف های اجرایی ،تنش های بیش از حد و جابجایی های پی ها و پایه ها باشد. (رجوع شود به مقاله خرابی و ترمیم پل قدیمی غازیان)

 انواع مختلف پل ها بسته به سیستم سازه ای با استفاده از روش های زیر قابل تقویت و مقاوم سازی می‌باشند:
– استفاده از الیاف و نوارهای FRP برای تقویت تیرها، ستون ها و عرشه پل (مطابق با نشریه 345 FRP و …)
– استفاده از میلگرد FRP در مقاوم سازی پل
– استفاده از انواع میراگرها و جداگرهای لرزه ای (Damper, Base Isolation)
– روشهای سنتی مقاوم سازی پلها شامل تقویت با بتن، فولاد و مواد کامپوزیتی طبق نشریه های طراحی

  


بهسازی پل

PileLaminateTM روشی جدید بر پایه مصالح کامپوزیتی FRP برای مقاوم سازی پایه پل می‌باشد که توسط شرکت افزیر ارائه می‌گردد. PileLaminateTM حاصل آغشته‌کردن لایه های فیبر کربن یا شیشه به رزین و سپس تحت فشار و گرما قرار دادن آن‌هاست؛ نتیجه محصولی است که به صورت رول‌هایی به ضخامت حدود 0/7 میلی‌متر، عرض 1/2 متر و طول 91 متر عرضه می‌گردد. بسته به جنس لایه ها، PileLaminateTM مقاومتی 2 تا 4 برابر فولاد دارد. در اجرا این لایه ها را می‌توان به طول دلخواه بریده و سپس دو یا چندین بار به دور پایه پل پیچاند تا پوسته‌ای محکم و بدون درز پایه پل را دربر بگیرد؛ فاصله بین پایه پل و PileLaminateTM نیز به کمک دوغاب یا رزین پر می‌شود. پوسته حاصل از طریق ایجاد محصور شدگی و جلوگیری از نفوذ رطوبت، خوردگی را تقریبا به طور کامل متوقف می‌کند.

یکی از مشکل‌ترین حالات مقاوم سازی پایه پل، هنگامی است که پایه پل دارای ابعاد بزرگی است و علاوه بر آن، مغروق نیز هست. روش اخیر ارائه شده توسط مهندسین مقاوم سازی پایه پل به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری FRP شرکت افزیر، روشی بسیار ایده‌آل برای این‌گونه سازه هاست و شامل ترکیب روش اجرای FRP به صورت تر و استفاده از پانل های پیش‌ساخته FRPمی‌باشد.

مهندسین شرکت مقاوم سازی افزیر پس از بررسی دقیق شرایط کنونی پایه پل، طراحی های لازم برای تقویت محوری، برشی و خمشی پایه پل را انجام داده و با ارائه طرح مقاوم سازی پایه پل به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری شرکت افزیر به کارفرمای محترم، پایه پل موردنظر حتی از پیش از وقوع خرابی در آن نیز مقاوم تر می‌نمایند



مزایا و ویژگی های روش نوین مقاوم سازی پایه پل به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری شرکت افزیر

  • افزایش ظرفیت محوری، برشی، و خمشی پایه پل ها
  • ایده‌آل بودن این راهکار برای مقاوم سازی پایه پل شناور در آب
  • به حداقل رساندن افزایش ابعاد پایه پل پس از مقاوم سازی به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری
  • حذف مرحله تعمیر سطح بتن پیش از روند اصلی مقاوم سازی
  • کاهش شدید خوردگی به دلیل بدون درز بودن این روش
  • سرعت زیاد اجرای مقاوم سازی پایه پل به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری شرکت افزیر بدون ایجاد اختلال در بهره‌برداری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.